LOGO REACT EU MMR small v2

Levé menu

10 21 Ombudsmani1Závěrem pracovního týdne se v Horní Lomné konalo pravidelné pracovní a vzdělávací setkání ombudsmanů a dalších pracovníků zabývajících se podněty a stížnostmi týkajících se poskytování zdravotní péče.

V malebné přírodě Beskyd, v hotelu Excelsior, se ve dnech 21. – 22. října konala akce, jehož pořadatelem byla Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR (AOZ ČR), a patronem letošního setkání byla Nemocnice Třinec.

Jednalo se již o třetí setkání zastřešené Asociací ombudsmanů ve zdravotnictví ČR, kdy je spolupořadatelem vždy jedna z nemocnic v České republice. Na začátku činnosti byla myšlenka tato setkávání pořádat po celé ČR, aby všichni mohli poznat problematiku i v jednotlivých krajích a okresech. Letošní setkání proběhlo v Moravskoslezském kraji, a to díky vstřícnosti Nemocnice Třinec, a sjeli se na něj účastníci z celé republiky.

Cílem asociace je nejenom chránit práva pacientů a zdravotníků, ale také nastavit prostředí oboustranné důvěry, korektního chování a vzájemné úcty, a to bez výjimky. Účastníci setkání jsou přesvědčeni, že bez vzájemné důvěry a vzájemné úcty, lze velmi těžko efektivně a společně pracovat na takové intimní věci jako je léčba a uzdravení pacienta.

 „V drtivé většině případů fungujeme nejdříve jako hromosvody a pak mediátoři nějaké vyhrocené situace nebo nedorozumění a snažíme se vše vysvětlit a najít nějaký kompromis. Dochází totiž často k jakémusi konfliktu očekávání pacienta a jeho příbuzných, versus možnosti toho konkrétního zdravotnického zařízení a také někdy i možnostmi lékařské vědy. Chyby se někdy bohužel stávají, zdravotníci jsou jenom lidé. Na nás ve zdravotnictví je takové ojedinělé chyby analyzovat a nastavit systém tak, aby se neopakovaly. Stížnosti, které řešíme, jsou v drtivé většině neoprávněné, i když se takové vyhodnocení někdy našim stěžovatelům nelíbí. Na druhou stranu, co lze zdravotníkům někdy vyčítat, a na čem je potřeba stále pracovat, je především komunikace s pacientem a někdy vyšší míra empatie. Obecně lze ale říci, že pokud nemocnice pochybí, tak rozhodně nemají zájem takové věci zametat pod koberec. Bylo by to ve svém důsledku velmi kontraproduktivní, “ vysvětlil předseda asociace AOZ ČR Petr Ballek, proč asociace pořádá tyto setkání.

„Bohužel jsou i případy kdy se zdravotničtí pracovníci setkávají s nepřijatelným chováním samotných pacientů a jejich příbuzných. Verbální napadání zdravotníků od pacientů je již na denním pořádku a mnohokrát přeroste i k napadení fyzickému a je nutno v této oblasti nastavit atmosféru vzájemné úcty a porozumění,“ doplnil Ballek.

Setkání samozřejmě proběhlo za přísného dodržování aktuálních hygienických opatření a nařízení v rámci zamezení šíření nákazy Covid.

Irena Sikorová Nožková
tisková mluvčí

 

 

10 21 Ombudsmani2 10 21 Ombudsmani5